טרדות יומיומיות

זה התחיל במשהו שכתבתי. והייתי צריכה ליידע את הבית ספר שדה. הנה, עשיתי את זה, עכשיו. אבל זה לא נראה טוב, נכון? כי הבית ספר זה לא תקני. צריך ליידע את הסומך. אז נגיד בית הספר שדה. משהו חסר פה, לא? ובית הספר השדה? לא, הרי אילו יידענו את ה"שדה" הרי שזה היה כאילו זהו תואר, ולא היא. אז מה? חזרנו להתחלה?

יש לי בעיות קשות מזו, אני לא רוצה שייווצר רושם מוטעה. אבל היידוע הזה לא הצליח לי, וכנראה גם לעולם לא יצליח.

עוד משהו שמציק לי כבר כמה זמן:

משפטים סבילים. בעברית, לא בשפות אחרות. ובהוצאות ספרים מכובדות, לא רק בעיתונים. משפטי "על ידי" "באמצעות" ב"בעזרת" מעייפים לי את העין, ומחרבים לי את השפה חובבת הפעילות שלי. ולא רוצה לשמוע טיעונים שזה בא להדגיש. הטריק המיוחד לעברית – הפיכת סדר המילים – הוא זה שהומצא לצורך ההדגשה. אני לא ארחיב על זה, כי זה יכול רק להידרדר מכאן.

ועוד משהו אחרון שמציק לי:

מעריב פרסם היום ששרון לא לקחה את גדי כי הוא לא רצה אותה. אני לא יודעת מי זה גדי, ראיתי אותו רק בתמונות. גם את שרון ואת יואב, בעצם. אבל שיקולי הכדאיות האלה, שרון, זה אוהב אותי יותר מההוא, ולמרות שאני יותר אוהבת את ההוא אני אקח את הזה, בדרך כלל בעיקר מסבכים את הדברים גם כשנראה שהם פותרים אותם. ככה זה בחיים של האנשים הרגילים, אבל זה עוד יותר ככה כשכותבים על זה בעיתון.

בעצם זה לא היה הדבר האחרון שמציק לי. זה הדבר האחרון שמציק לי:

תקציב 2004.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גילעד  On ספטמבר 18, 2003 at 2:37 pm

    לא יודע לגבי יואב וגדי, אבל לעניין הקרנות – כשכתבתי עליהן טענתי שיש לכתוב "קרנות הון הסיכון". קיבלתי הוראה לכתוב "קרנות ההון סיכון". למה? הככה.

  • ימימה  On ספטמבר 18, 2003 at 3:35 pm

    תודה שיידעת אותי.
    כמו תמיד, הככה הידוע בענייני שאלות בשפה.

  • רוני  On ספטמבר 18, 2003 at 3:49 pm

    אני חושב, שצורת הידוע של בית ספר שדה היא בית ספר השדה. זה כמו תפס אום מצמודת הקנה, מחלקיו הידועים יותר של העוזי.

    אמנם מבנה הסמיכות הוא ((בית ספר) שדה) ולא (תפס (אום (מצמודת הקנה))) אבל הכלל הוא שבסמיכות מיידעים את הביטוי הסומך (השני) ובמקרה זה, זהו השדה.

    לגבי קרנות הון סיכון, לא ברור לי מה מקור ההוראה שקיבל גילעד. כנראה שהם רואים את הביטוי הון-סיכון כביטוי בפני עצמו ולא כסמיכות. כמו צרופי המילים צמד-חמד, יופי-טופי, פגע-רע וכדומה. אישית זה לא משכנע אותי, אני חושב שזאת דווקא כן סמיכות.

  • ימימה  On ספטמבר 18, 2003 at 4:21 pm

    כי השדה הצמוד לבית הספר אינו סומך של המילה שלפניו, אלא תיאור (לא ברור מאיזה סוג) של בית הספר. זאת אומרת הדוגמה של תפס אום מצמודת הקנה היא דוגמה חביבה לסמיכות מרובעת, שבה הקשרים בין כל הנסמכים לסומכים הם קשרים של שייכות, מה שלא קיים, כאמור, בבית ספר שדה.

    בעניין ההון סיכון, ידעתי שזו דילמה פשוטה יותר, וכנראה אפשר להתייחס ל"הון סיכון" כפי שאמרת, כאל ביטוי בפני עצמו.

  • רוני  On ספטמבר 18, 2003 at 4:59 pm

    מה ההבדל בין בית ספר שדה למשקפת שדה?

    בית ספר שדה הוא בית ספר של שדה, כמו שבית ספר קיץ (summer school) הוא בית ספר של קיץ. אם זה היה תאור, אז היית אומרת בית ספר שדיתי, או בית ספר קייצי.

    סמיכות היא סוג של זיקה אך לא בהכרח של שייכות. למשל: כובע גרב. האם הכובע שייך לגרב? כנ"ל נחש בריח, אברך משי, אבעבועות רוח וכו’.

  • ימימה  On ספטמבר 18, 2003 at 5:04 pm

    אולי לא הסברתי את עצמי היטב. לא טענתי שכל הסמיכויות יש בהן זיקה של שייכות. אמרתי שבתפס אום מצמודת הקנד הזיקה היא של שייכות, ובבית ספר שדה אין שום זיקה בין "בית הספר" ל"שדה" שיכולה להיחשב זיקה של סמיכות.

    וזו הבעיה.

  • רוני  On ספטמבר 18, 2003 at 5:19 pm

    למשל באנגלית אומרים field school, כמו שאומרים day school.

    אם זה היה תואר אז היו צריכים להגיד daily school.

    לדעתי, הזיקה בין בית הספר והשדה דומה לזו שבין המשקפת והשדה.

  • ימימה  On ספטמבר 19, 2003 at 1:11 am

    אבל זה לא נשמע טוב. הלכתי על המשלב הנמוך "הבית ספר שדה".

  • רוני ה.  On ספטמבר 19, 2003 at 2:19 am

    גם לאוזן שלי זה נשמע עדיף. העברית החיה כנראה לא עובדת לפי כללי בית הספר, יותר לפי כללי הבית ספר שדה.

  • דנה  On ספטמבר 20, 2003 at 10:04 pm

    כמו למשל "חברה-בת", וביידוע "החברה-הבת", וברבים "חברות-בנות". (ובניגוד לטעות הרווחת, לא "חברות-בת"). ונכון שזה שונה מבעיית בית ספר שדה, אבל זה הזכיר לי. ובנגוע לשאלת המשלב והיידוע, את תמיד יכולה לומר "הביס"ש" ובזאת פתרת את בעיית המשלב – אבל אז כמובן איש לא יבין אותך…
    ולמרות שאני חדשה, תרשי לי בכל זאת להגיד ברוכה הבאה

  • ימימה  On ספטמבר 20, 2003 at 10:42 pm

    וברוכה הבאה גם את. וגם על התוספות לביס"ש. אגב, זו כמובן תשובה שנתנו לי רבות ששירתו בביס"ש, וזו תשובה חביבה, אמנם, אבל לא אשתמש בה לא מפני שאף אחד לא יבין, אלא מכיוון שאני לא מתה על ראשי תיבות. בטח לא בפרוזה.

  • אלי מרמור  On ספטמבר 21, 2003 at 3:12 am

    בדרך כלל, ה"א הידיעה לא מופיעה באזכור הראשון של הביטוי. אם, למשל, נעצר חשוד בפשע מסויים, והוא לא משתף פעולה עם המשטרה, הכותרת תהיה "נתפס חשוד בפשע X", ורק בגוף הידיעה יופיע (בין השאר) הפירוט "החשוד איננו משתף פעולה עם חוקריו" (או "החולה איננו מתלוצץ עם רופאיו", בכתבה שכותרתה "פלוני אלמוני אושפז").

    ולכן, הפתרון המקובל הוא להשמיט את הסומך והתואר.

    למשל תחת הכותרת "ג'רוזלם גלובל תחלט את אחזקות משקיעיה", יופיע המשפט "הקרן המפורסמת של שלמה קאליש לא מוותרת וכו' וכו'". לא "הקרן הון סיכון המפורסמת", לא "קרן ההון סיכון המפורסמת", לא "קרן הון הסיכון המפורסמת", ולא נעליים.

    וגם אם עלינו ליידע את הביטוי המורכב כבר באזכור הראשון שלו, אפשר לשנות קצת את המשפט כך שיתאים לנו.

    זו לא התחמקות; אחרי הכל, אנחנו עושים דברים הרבה יותר מעוותים כדי להמנע מכניסה לפינות שאין לנו מושג איך לצאת מהן.

  • דנה  On ספטמבר 21, 2003 at 10:31 am

    סיפור על עו"ד שנסע להתארח בביס"ש כדי לקרוא את הפס"ד החדש של אהרן ברק, שיודעי דבר טוענים שהוא ממש חבל"ז? ראשי תיבות הם תיק לא נורמלי, אבל יש להם איזהשהו je ne sais quoi.

  • ימימה  On ספטמבר 21, 2003 at 1:13 pm

    ובעיתון הם חוסכים המון. אני בהחלט חובבת ראשי תיבות נידחים בעיקר מתחום היהדות והלשון, כמו גו"ח אדז"ט, נצר ש"ב, בקעת ג"ר, יד שחט ד"ם, גן כת"ם ועוד.
    בכל מקרה, לא בסיפור.

  • ימימה  On ספטמבר 21, 2003 at 1:14 pm

    איך יכולתי לשכוח? יופי של פתרונות.

    למרבה הצער, לא מתאימים לי בטקס המסוים, אבל אני משתמשת בהם רבות, במודע ושלא במודע, בטקסטים שונים.

להשאיר תגובה

