רדידות תהומית

 תשובה מתחכמת 1:
אני בת מזל עקרב (מי אמר מים?). ידוע שבני מזל עקרב מתעניינים בכל מה שהוא מיסטי ועל טבעי. לכן אני מתעניינת באסטרולוגיה.

תשובה מתחכמת 2:
הוא: מה לך ולאסטרולוגיה?
אני: איזה מזל אתה, תזכיר לי?
הוא: בתולה.
אני: אהה! ומה אומרים על בתולות?
הוא: פדנטים חובבי סדר וניקיון.
אני: בדיוק. ומה אומרים על עקרבים?
הוא: לא יודע. מה?
אני: סקסיים ומסתוריים.
הוא: מה שנכון נכון.
אני: אתה מבין למה אני מאמינה ואתה לא?

המדע והאסטרולוגיה
מבין הטיעונים הרבים נגד, עולה תמיד הטיעון המדעי. אז לא הוכיחו את זה מדעית, אז מה? היתה תקופה שעוד לא הוכיחו מדעית שכדור הארץ סובב סביב השמש. זה עדיין לא אומר שבאותה תקופה השמש הסתובבה סביב כדור הארץ. אולי הכלים המדעיים העומדים לרשותנו עדיין אינם מספיק מפותחים בשביל להוכיח את האסטרולוגיה?

וחוץ מזה, יש להעמיד דברים על דיוקם. המדע אינו האמת, אלא רק הדרך אל האמת, ואם לדייק עוד יותר, רק אחת הדרכים אליה.

הטיעון הדתי
בשביל זה לעזוב את אלוהי ישראל? שואלים חברי הדתיים. למען הבלים ורעויות רוח? ומיד מצטטים "לא ימצא בך… קֹסם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף: וחֹבר חבר ושֹאל אוב וידעֹני ודֹרש אל המתים:" (דברים יח, י-יא) ואני אומרת, ראשית, לא עזבתי את אלוהי ישראל, אני רק לא שומרת מצוות. שנית, התורה לא אמרה שאלה הבלים, אלא שאלה תועבות. אילו היו הבלים, סביר להניח שלא היתה אוסרת אותם, נכון? איזה טעם יש לאסור משהו שאין בו ממש? בעיני האיסור הזה הוא שלוחה של איסור האכילה מפרי עץ הדעת. לא טוב לדעת יותר מדי, כמו שאומרים בפולנית.

והערה אחרונה, לעניין סיאנסים למיניהם שהוזכרו באותו פסוק, באותה נשימה. אני לא הולכת לסיאנסים לא משום שזה שטות, אלא דווקא מפני שאני חוששת מאוד לגלות שזה לא.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עמי  On ספטמבר 20, 2003 at 9:30 pm

    ימימה,
    יש לאסטרולוגיה זכויות רבות בתרבות שלנו. היא תחום עתיק ונמצאת בתרבויות שלנו מאז שחר ההיסטוריה. במובנים רבים היא התחלת האסטרונומיה. אבל לו הייתי אני במקומך (ואני לא) לא הייתי מביא טיעונים כגון, "אז לא הוכיחו את זה מדעית, אז מה?"
    לאף אחד לא צריך להפריע שמאמינים באסטרולוגיה, איש באמונתו יחיה ויש לי על כך ויכוחים עם חברים שלי, אסטרונומים מקצועיים שרק המחשבה שיופיעו, נאמר באולפן טלוויזיה יחד עם אסטרולוג, מטילה בהם חלחלה (אנחנו מדברים בשפה אחרת הם אומרים).

    ברור שהאסטרולוגיה נותנת עניין וגמול למי שמאמין בה, אבל ברגע שאת מבקשת להיכנס לשטח הלא קדוש הזה שנקרא מדע, את לטעמי מערבבת מין שאינו מינו. בתחום הטיעונים הרציונאליים האסטרולוגיה בצרות צרורות. ולמה את צריכה את זה? אמנם יכול להיות שימצאו פעם משהו שמסביר את אלפי הגלגלים המשונים שמציירים אסטרולוגי העולם בסופי השבוע, כל אסטרולוג וגלגלו עימו, אבל נכון להיום אף אחד לא יכול להסביר את התחזיות השונות וגם לא (למשל) את פרדוקס התאומים. תארי לך שני תאומים שנולדים אחד אחר השני והם שונים בתכלית השינוי, גם בתכונות וגם ב"גורל". (אני יודע אני כזה…).

    יש בה קסם באסטרולוגיה ופרנסה טובה לאלה שעוסקים בה באופן מקצועי. זה קורה כבר כמה אלפי שנים אז בואי ונשאיר את זה ככה. אסטרולוגיה כאן ומדע שם.
    והערה באשר למדע ואמת. ניתן בהחלט לראות את המדע כניסיון מתמיד להגיע לאמת. זה נפלא לדעתי. תיאוריה מדעית נכונה עד שהיא מופרכת על ידי ניסוי או תצפית ואז באה אחרת שמחליפה אותה. אין אמת סופית (זה הג'וב של אלוהים) יש רק חתירה מתמדת אליה.
    עד כאן. אני מקווה שאני לא נשמע דידקטי ומתייהר מידי. אריות את יודעת;)

  • מה זה משנה?  On ספטמבר 20, 2003 at 10:14 pm

    ימימה, יש חן רב בכנות שלך ברשימותייך, וכחלק מזה בהודאתך הגלויה, מושיטת הלשון, באמונה באסטרולוגיה. אממה, בהיותי שמרן משהו מוכרחני לומר כי האסטרולוגיה אינה במעמד של "לא הוכחה מדעית" אלא במעמד של הופרכה לחלוטין, במחקרים רציניים. הן איפיון תכונות והן ניבוי העתיד.
    אם תרצי אמרי ואחפשם.
    אם לא – המשיכי להאמין. אין רע בכך.

  • זה משנה  On ספטמבר 20, 2003 at 10:28 pm

    רגע לפני שאתה עולה על הסוס למלא את תפקיד האביר…יש אינספור הוכחות שהאסטרולוגיה לא עובדת וחבל שתתחיל להציג אותם. המדע כלל לא עומד מול האסטרולוגיה וחבל על המאמץ להביא הוכחות. אני מסכימה עם הדברים של עמי, אסטרולוגיה כאן המדע שם.

  • תומר ליכטש  On ספטמבר 20, 2003 at 10:33 pm

    "לא עזבתי את אלוהי ישראל, אני רק לא שומרת מצוות". המשפט הזה הזכיר לי קטע מ"צללים וערפל" של וודי אלן שראיתי אמש: הוא פוגש בחורה ששכבה פעם אחת בחייה עבור כסף והיא שואלת אותו "פעם אחת בחיים עבור כסף, זה עושה אותי זונה?" עונה לה וודי אלן "רק מבחינת ההגדרה המילונית".

  • ימימה  On ספטמבר 20, 2003 at 10:54 pm

    אין צורך לנסות להוכיח שזה לא נכון, אני לא אאמין בכל מקרה. תומר, אני לא בטוחה שירדתי לסוף דעתך. רדידות תהומית, אני עומדת מאחורי זה. ואשר למדע ולאמת, אז כפי שאמרתי, המדע אינו הדרך היחידה להגיע אליה, ולכן, באמת אין משמעות לשאלה אם זה מדעי או לא.
    ורק בשביל הרקורד: אני לא מכלכלת את צעדי בהתאם למצב השמים. אני לא עקרב טיפוסי (יש לי הרבה השפעות קשתיות, ואני נוטה להחלף זהות אחת לכמה ימים). אריות אני יודעת, בוודאי. 😉

  • איתן כספי  On ספטמבר 20, 2003 at 10:55 pm

    רציתי באמת לשאול משהו שעניין אותי: אם אסטרולוגים מנבאים עתיד על פי מיקומי הכוכבים, אז למה יש תחזיות שונות לאותה התקופה של אותו המזל מפי אסטרולוגים שונים (ובואי נניח שהם מאותה עיר, בכדי לבטל בעיה של נקודות תצפית שונות על גרמי השמיים)?

  • ימימה  On ספטמבר 20, 2003 at 11:51 pm

    וגם אם נדמה לי שיש לי קצה חוט, זה מורכב מדי. אני יותר בעניין של הקסם שבאסטרולוגיה, כמו שעמי היטיב להגדיר זאת, פחות נכנסת לעניינים מקצועיים. אגב, האתר שנזכר כאן בצד – אם נכנסים לזה ומכינים מפות וכו', זה מתחיל להיות די מרתק. אבל כאמור, אני לא מבינה גדולה.
    חוץ מזה – לתומר, אמנם לא לגמרי ירדתי לסוף דעתך, כמו שאמרתי, אבל רציתי להוסיף שבכל מקרה אהבתי את הציטוט.

  • דרור בורשטיין  On ספטמבר 21, 2003 at 12:37 am

    סיפור אמיתי:
    אני מכיר זוג שלא ידע אם להשאר ביחד או לא.
    מכיוון שהיו להם נטיות ספרותיות
    הלכו לסיאנס והעלו באוב את דוד אבידן
    אמר להם להישאר ביחד
    היום הם ביחד.
    מזל שלא הלכו לאורי צבי גרינברג

  • ימימה  On ספטמבר 21, 2003 at 12:48 am

    לשמואל הנביא.

  • אגב  On ספטמבר 21, 2003 at 11:10 am

    לפיזיקאי יואב בן דוב יש עניין רב בקלפי טרוט.

  • יורם מלצר  On ספטמבר 22, 2003 at 2:42 pm

    שלא ידע אם להיפרד או להישאר ביחד. הוא הלך לאסטרולוגית והיא הלכה ליועצת לזוגיות. אחרי כן היא הסכימה ללכת לאסטרולוגית ואמרה לו שזה שטויות. בתגובה הוא סירב ללכת לייעוץ זוגי. הסוף היה שהם נפרדו. הוא מצא מישהי אחרת, מגדיר אותה "מעשית ומאופסת". היא לבד, עדיין מחפשת, ואולי לא ממש.

  • זו ש  On ספטמבר 23, 2003 at 3:12 pm

    אני מתייחסת לאסטרולוגיה קצת אחרת. (אבל זה בגלל שאני סרטנית)
    מבחינתי, האסטרולוגיה מתארת ארכיטיפים אנושיים, וככזו היא מתארת (בקווים כלליים) את כולם, הרי אסטרולוגיה היא לא רק מזל-השמש שלך, אלא הרכב של מעמד כוכבי הלכת השונים שסביב אותה השמש. ובכל אחד מאיתנו יש מכל הארכיטיפים הללו, במבטים שונים שלהם, בתמהיל אחר.
    כלומר, גם הפסיכיאטריה, במובן הזה, מחלקת את בני האדם לארכיטיפים שונים.

    מהבחינה הזו, אין לי בעיה להחליט שמישהו הוא מזל בתולה, גם אם במקרה כשנולד עמדו השמיים דוקא במזל שור.

  • ימימה  On ספטמבר 23, 2003 at 3:25 pm

    😉

    ואת לא מתייחסת לזה קצת אחרת, גם אני, כשאני אומרת שאני עקרב לא טיפוסי מתייחסת לארכיטיפ העקרבי כאל עוגן שנאחזתי בו בגלל תאריך הלידה שלי. ואני בהחלט מוכנה לקבל את כל מי שיגיד לי שאני לא. נמאס לי מהמזל הזה כבר. כל הזמן סקס סקס סקס.

להשאיר תגובה

