פי-סי לכל בית אב ולכל בית אם

לפעמים ההכרעות קלות. נתקלים בזה רבות כשמתרגמים. באנגלית אין בעיה. אפשר לומר "הוא או היא" ואז להמשיך עם המשפט כפי שהוא, כי שום דבר אחר לא אמור להשתנות. בעברית זה יהיה "הוא או היא הלך או הולכת…" לא צריך להיסחף. אשאיר את לשון הזכר בלי נקיפות מצפון.

אבל זה עדיין לא אומר, מצד שני, שבמקומות שאפשר לשנות בהם את הנטייה לדבר בלשון זכר, לא צריך לשנות. אחשוב פעמיים אם להשאיר הודעה במשיבון שההודעה בו אומרת "אנא השאר הודעה" ואתחלחל קלות למשמע הודעה המורה לי "אנא המתן". מקרים כאלה קל לשנות. "נא להמתין" "אנא המתינו" ודומיהם יגיעו לאותה תוצאה.

אבל מכאן ועד לשיבוש ביטויים, כפי שעשה היום אברום בורג בתכנית הבוקר של גל"ץ, כשאמר "כל בית אב או בית אם" הדרך ארוכה. אולי הדבר הבא יהיה "פי-סי עם לוח אם או לוח אב לכל בית אב או לכל בית אם."

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • גיל  On אוקטובר 15, 2003 at 3:26 pm

    אני מבין אותך לגמרי, ובאמת הפתרון פעמים רבות הוא להשתמש ברבים, גוף הסובל בקלות יתרה גם זכרים וגם נקבות (השאירו הודעה לאחר הצפצוף וכו').

    אבל יש הבדל בין המקרים שאת מציגה. כי מצד שני, בביטוי "בית אב" יש הרבה מהמוסכמה החברתית (כמו בביטוי "אם חד הורית"). במידה מסוימת, ביטויים שכיחים משמרים מוסכמות כאלה. שינויים, גם כאשר הוא במסגרת אפליה מתקנת, עשוי לגרום לשינוי תפישתי אצל הדוברים. ר' ההבדל הדק בין ביטויים כמו "השטחים" ו"יש"ע".

    בביטוי "לוח אם" לעומת זאת, המוסכמה החברתית נחבאת יותר – אם כי קיימת. ממילא כל מקום שיוצאים אליו או מתחברים אליו עשוי להיות קרוב אל האם, כמו "נמל אם" או "בסיס האם".

    ולראיה להבדל, אם ממחר יצליחו גברים להניק, הביטוי "חלב אם" יהפך למיושן ולמשמר נורמות מיושנות, ומן הסתם ימצא הקריין שיאמר "תנו לילדכם חלב אם או אב".

  • ימימה  On אוקטובר 15, 2003 at 4:48 pm

    אבל בכל זאת, נראה לי שהקפדה יתרה בביטויים הורסת את יופיים.

    אז נכון, חברה פטריארכלית, לא יפה לנו, אבל יש עוד כל כך הרבה דברים לשנות לפני ה"בית אם", והניסיון הזה לא יצלח, ובמקום זה, רק יהרוס. וזה חבל.

    אגב, חברה בת, למה בת? כי היא תלויה לעולם בחברה אם, ולא יוצאת לעצמאות כלכלית כמו הבנים? סתם תהייה.

  • לא שם  On אוקטובר 15, 2003 at 5:28 pm

    יש בניסוח טעם מיופיף – מה רע בלומר "נשלח את ההסכם (זה הציטוט המלא) לכל משפחה בישראל?".
    זה יותר פשוט ומדויק, ואין בעיית פי.סי.

    וניפגש על אם או על אב הדרך, בסביבות חודש אב או אם.

  • דנה  On אוקטובר 15, 2003 at 6:47 pm

    לומר משפחה, אבל אז יתחיל הוויכוח – מהי משפחה. האם משפחה היא אבא, אמא, שלושה ילדים וכלב? האומנם שתי נשים וילד הם משפחה? ושני גברים? ומה עם אם הורה-יחידה (זו רק אני, או שגם אתם חושבים שהביטוי "אם חד-הורית" הוא מטופש? הרי לאם יש שני הורים, זה הילדים שלה שלהם יש הורה אחת!).
    בקיצור, האזור כולו ממוקש היטב, ואחת הדרכים להיאבק בזה היא באמצעות השפה. החליטו שהזכר הוא הלא-מסומן? יופי להם. קומו והיאבקו (שלא לומר, קומנה והיאבקנה!). עלו-נא על בריקדות.

    ובלי לערב חברות-בנות, בבקשה. זה מעורר טראומות עבר של תרגום למדור כלכלה עולמית ב"הארץ".

  • ימימה  On אוקטובר 15, 2003 at 7:51 pm

    אוי כמה דיונים היו לנו על זה בפורום אחר.

    הנכון הוא, כמובן, לומר אם במשפחה חד הורית.
    ואת קומנה והיאבקנה כבר ביטלו, השבח לאל.

  • סנרק  On אוקטובר 15, 2003 at 8:02 pm

    כמה הערות מבולבלות על שפה וג'נדר יש כאן
    http://www.israblog.co.il/blogread.asp?blog=3969&blogcode=140826

  • ימימה  On אוקטובר 15, 2003 at 8:17 pm

    אבל שמחתי לראות שייחסו לאות U את הצבע ירוק. בדיון שהיה לי עם ידידי הצרפתי אמרתי לו שהצרפתית היא ירוקה, בדיוק מפני ששומעים ממנה בעיקר את הצליל U וגווניו. הוא לא הבין על מה אני מדברת. רוב האנשים, למען האמת, לא הבינו על מה אני מדברת.

    רק זו ש… תמכה נמרצות בעמדתי. 🙂

  • רוני ה.  On אוקטובר 15, 2003 at 8:48 pm

    נדמה לי שלתופעה קוראים סינסתזיה, ערבוב חושים. למשל אדם שמדבר בקול צהוב ומתפורר.

    אני זוכר שעשו פעם מחקר על התופעה הזאת. המסקנה היתה שרק לאחוז קטן של האנשים זה קורה, ושזאת כנראה איזו הפרעה במוח. מה שמעניין היה לגלות, זה שלאנשים שונים שחשים בזה, אין מכנה משותף. כלומר, קול שישמע לאחד צהוב ומתפורר ישמע לשני ירוק ומתגלגל.

    אגב, ימימה, את בטוחה שהצרפתית לא נשמעת ירוקה בגלל הצפרדעים ? 🙂

  • sebastian  On אוקטובר 15, 2003 at 8:51 pm

    המין ברבים הוא בדרך כלל סתמי. האקדמיה ללשון כבר ויתרה על הייחודיות הנשית ברבים. לפיכך, כאשר כותבים הוראות, ראוי לכתוב בלשון רבים.
    והצעה לבורג – למה לא להשתמש במונח "משפחה" (בכל משפחה…). בית אב הוא מושג הלכתי שאין לשנותו. את בהחלט צודקת.

  • סנרק  On אוקטובר 15, 2003 at 9:23 pm

    מבולבל, אבל לכן אני בישרא. יכול לעשות שגר ושכח בלי לערוך. פריווילגיה של המעמד הבינוני נמוך. אנחנו לא מחוייבים למוסר של הבורגנים.
    (ואצלינו יש גם אייקונים שמוסיפים לתגובות)

    מעולם לא הבנתי את הצבעים של הצלילים (או להפך) וגם אצל רמבו זו בעיקר השחתה והתרסה ולא משהו אמיתי.
    האבסינת' הירוק, יו נואו.

  • גיל  On אוקטובר 15, 2003 at 11:01 pm

    אבל לצלילים יש בהחלט צורות ומין.
    אולי זה שווה פוסט נפרד, אבל O (בשפות הנורדיות יש לקרוא "U") הוא הנקבי, העגול, המעטפת ו I הגברי, המרכזי, הישר, הזוויתי

  • ימימה  On אוקטובר 16, 2003 at 1:05 am

    בלבלת קצת את המושג סתמי, אז ברשותך אעשה קצת סדר בדברים. הסתמי הוא כל מה שאינו מיועד לקהל ספציפי. לכן זה לא חייב להיות ברבים, זאת אומרת, "אין משיחין בשעת הסעודה" שקול ל"אסור להשיח בשעת הסעודה". (סליחה אם נשמעתי דידקטית מדי, לא התכוונתי, אני רק מרגישה חובה להעמיד דברים על דיוקם.) וגם אני הייתי מעדיפה את המילה משפחה, כמובן.

    ולרוני, הצפרדעים והצרפתים. זו אפשרות, אכן. אבל לא, אני באמת שומעת ירוק ב-U. נו, לך תבין סטיות של אנשים. 🙂

  • sebastian  On אוקטובר 16, 2003 at 8:34 am

    סתמי הוא גם מין שאינו זכר ואינו נקבה. מילה אחרת לנויטראלי.

  • ימימה  On אוקטובר 16, 2003 at 1:18 pm

    שוב אני מתנצלת מראש על כך שאני נשמעת דידקטית, אבל אני מרגישה צורך לתקן.

    הסתמי הוא הלא מוגדר, לא מבחינת מינו, אלא מבחינת פעולתו. במשפטים, למשל, המשפט הסתמי הוא משפט שמבצע הפעולה בו אינו ידוע. כמו למשל, בפנייה למישהו הלא מוגדר, לקהל כלשהו, כמו בדוגמה שנתתי לעיל. אין משיחין בשעת הסעודה, מי? לא יודעים, כל מי ששומע את זה ומעדיף לא לשוחח בשעת הסעודה. הוא סתמי לא משום שהמין שלו לא מוגדר, אלא משום שכולו לא מוגדר. (בכלל, בעברית אין דבר כזה כמעט, מין לא מוגדר. לכל דבר יש מין.)

    כך גם המספרים הסתמיים. המספר הסתמי אינו מונה שום דבר, ומכיוון שאינו מונה, ולא ברור מה הוא כן עושה, הוא סתמי. אני יכולה לומר בית מספר שש, אבל זה שונה לחלוטין מהבית השישי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: