כמה תשובות

כמה תשובות מרוכזות לתהיות (גם מוצדקות) שעלו באחת התגובות לקטע מה אפשר לקנות עם כבוד ותהילה ובמקומות אחרים.

את הפעילות שאני עושה באינטרנט בחינם, בבלוג ובפורום השפה העברית, אני עושה גם כדי לקדם ענייני עבודה. אין ספק שיש ערך רב ליחסי ציבור, ובכלל זה לכבוד ותהילה, והאינטרנט הוא כלי מעולה לכך, ומי שהיה אתמול בהרצאה של ירדן היה יכול לשמוע את זה ממנו בכבודו ובעצמו.

אבל בכלי הזה, אני זו שקובעת לעצמי איפה אני מוכנה לעשות לעצמי יחסי ציבור ואיפה לא. ואם מתוך "קידום המכירות" שאני עושה לעצמי, אנשים באים ומציעים עבודה בחינם – זה לא רק מרגיז ומעליב, זה גם מראה על כך שהבנתם את המדיה לוקה בחסר.

יצאתי קצת מיזנטרופית? יכול להיות שלא הובנתי היטב. אז למען הסר ספק אומר שאני לא מנפנפת אנשים שמרימים טלפון להתייעץ איתי בעניינים מקצועיים, וגם לא מגישה להם חשבון בסוף החודש. לא מזמן אף הצעתי למישהי מבלוג שכן, מיוזמתי, סיוע בעניין מסוים. גם אני מתייעצת בחברים, בבני משפחה ובקולגות כשאני נתקלת במשפט קשה לתרגום או בסוגיה לא ברורה בעבודתי.

ונקודה אחרונה, בעניין הכבוד והתהילה של העורכים הלשוניים. אין דבר כזה כבוד ותהילה של עורך לשוני. זו עבודה אפורה שנעשית בצנעה מאחורי הקלעים. לא רק בצנעה מאחורי הקלעים, היא חייבת להיעשות בצניעות רבה. עורך טוב, כך לומדים בשיעור ראשון בעריכה, צריך להשתיק את האגו שלו. או במילים אחרות, לא להשתלט על הטקסט. ואת התורה הבסיסית הזו לא ידעו האנשים שביקשו ממני ייעוץ. היה בכך זלזול עצום במלאכת הקודש של העריכה הלשונית. הנה, גם עבודה זו כבר אינה מוערכת כערכה, אלא במידת "הכבוד והתהילה" שהיא מעתירה על עושיה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נודניק  On ינואר 1, 2004 at 3:21 pm

    . (נקודה)

  • ימימה  On ינואר 1, 2004 at 3:46 pm

    זה עוד משהו שלומדים בשיעור הראשון בעריכה לשונית.

    כן, כנראה מעט נכון יותר לומר עריכת לשון, עורך לשון וכו', אך בדיוק לכאן מתאים הביטוי "שבשתא – כיוון דעל על". (בתרגום חופשי – אם השיבוש כבר נכנס לשפה אז אין מה לעשות.)

    ואם האוניברסיטאות קוראות לתכנית שלהם "תכנית לעריכה לשונית" מה יגידו אזובי הקיר?

  • נגה  On ינואר 1, 2004 at 3:56 pm

    גם אני לא נוהגת להיענות לעבודה שאינה תמורת שכר, אבל אני כן שמחה שמגיעות פניות מכל הסוגים, כולל מהסוג כאלה. את אומרת שאת רוצה לקבוע לעצמך היכן את מוכנה לעשות לעצמך יחסי ציבור והיכן לא, אבל איך תוכלי לקבוע אם לא יציעו לך? אני מניחה שגם לניהול הפורום בוויאנט הגעת לאחר שהציעו לך, ושם, אני מניחה, לא רק שלא מצאת את ההצעה מעליבה ומקוממת, אלא שאף נענית לה.

    לא צריך להיות מומחה גדול לתחום הקהילות ברשת כדי לדעת שאת לא מקבלת עבור העבודה הזו כסף, למרות שמדובר בהשקעה לא מעטה. גם זה סוג של יחסי ציבור שאת עושה לעצמך – של מישהי שדווקא לא נרתעת מעבודה בחינם. אני לא מבינה את ההתרעמות הגדולה שלך על עצם הפנייה, הרי אם לא היו אנשים – כמוך – שנענים להצעות האלה, וויאנט היו צריכים להחליט אם הם רוצים לתת לאנשים מוכשרים פחות לנהל את הפורומים שלהם, או לתגמל כראוי את האנשים שהם מוצאים ראויים. גם לך יש חלק במשחק הזה של קביעת המחיר.

  • ימימה  On ינואר 1, 2004 at 6:01 pm

    הרעיון לקיים את פורום השפה העברית היה שלי (אמנם התכוונתי למשהו קצת אחר, אבל זה היה הכיוון). זאת אומרת, ההצעה באה ממני. ואכן, ידעתי בהחלט למה אני הולכת מבחינת השקעה וחוסר תגמול.

    נדמה לי שעכשיו אולי זה מסתדר יותר עם הטיעון המקורי.

  • עוד נודניק  On ינואר 1, 2004 at 7:47 pm

    יכול להיות שהביטוי "כבוד ותהילה" לא לגמרי מתאים. אולם גם אם אדם מסויים יודע להתנהג בענווה עדיין יכול להיות לו "שם" טוב, מוניטין.

    כלומר: אולי אי אפשר לקנות כלום בכבוד ותהילה, אבל שם טוב יכול להדיל את ההכנסה.

    הביטוי "הזניית המערכת" הוא מעניין. יותר מתאים למקרים של פעולה מתאוות בצע מאשר למקרים של פעולה מתוך רצון ליצור שם טוב.

    ואולי המצב הזה הוא פשוט אינדקטור לכך שיש בענף הנידון עודף היצע.

  • עוד נודניק  On ינואר 1, 2004 at 7:49 pm

    מי עורך את הלשון העברית?

  • ימימה  On ינואר 1, 2004 at 10:32 pm

    אני חושבת שבמה שאמרתי כאן הבהרתי שאין לי שום דבר נגד שם טוב ומוניטין, ואני עושה גם דברים בלי כסף בשביל זה. אם זה לא היה מספיק ברור אכתוב זאת עכשיו: במה שכתבתי בווינט הכנסתי תחת מטריית ה"כבוד ותהילה" גם את המוניטין. את שאר הטיעונים נגד ההצעה, אני חושבת שפירטתי שם ובפוסט הזה.

    בעניין הזניית המערכת, נראה לי שהבנת אותי לא נכון. לא כל דרישה לתשלום היא תאוות בצע, אני בטוחה שאני לא הראשונה שנושאת את הבשורה הזו. מדי פעם אנשים גם צריכים כסף לקניות בסופר, מוזר ככל שזה יישמע.

    אבל מה שבעיקר התכוונתי לצאת נגדו הוא הרעיון שנחסוך פה אגורה שם אגורה, זה ייראה טיפה פחות טוב אבל מי שם לב. זה לא רק בעניין עריכה לשונית. וכן, שמים לב. זה זועק לשמים, אם לדייק.

    ובקשר לעודף אנשים בתחום, אני חוזרת שוב על מה שאמרתי בווינט, ואומרת את זה בפעם האחרונה. העניין הוא לא בכמות, אלא באיכות.

    ולעוד נודניק שני (או שמא אתם אותו אדם?) – לא הבנתי.

  • שוקי  On ינואר 3, 2004 at 11:11 pm

    זה מפוצל אישיות, והוא נודניק בשתי האישיויות שלו.

להשאיר תגובה

