הולדת ונוס

שרה דוננט, הוצאת כנרת וזב"מ. מאנגלית: יעל אכמון. 398 עמ'
 
אלסנדרה צ'קי היא בת הזקונים במשפחתו של סוחר בדים עשירה בפירנצה של סוף המאה החמש עשרה. היא החכמה והשנונה מבין אחיה, מרדנית, עקשנית, למדנית וכעורה יותר מכולם. תשוקתה הגדולה היא אמנות, ואף על פי שהיא מנסה להסתיר זאת, בני משפחתה יודעים שהיא גם מציירת בעצמה, ושהיא מוכשרת בכך. בעירו של לורנצו דה מדיצ'י האמנות תופסת מקום חשוב בחייהם של התושבים וכשאביה שוכר צייר צעיר לקשט את קירות הקפלה בביתם, אלסנדרה מנסה להתקרב אליו בכל דרך אפשרית כדי ללמוד ממנו על עבודתו ולשפר את יכולותיה.

אבל תוך זמן קצר הכל משתנה. לורנצו המפואר מת ואל החלל שהוא משאיר נכנסים פולשים צרפתים בדרך למלחמה בדרום. פיירו, יורשו של לורנצו, הוא מנהיג חלש וחסר השפעה והוא אינו מתכוון להדוף את הפלישה. אלסנדרה חוששת שתישלח אל המנזר, שם תהיה מוגנת מהכובשים, ולכן מסכימה להינשא נישואי בזק שתוכננו מראש עם אדם מבוגר ועשיר שרוצה יורש. כשפיירו דה מדיצ'י עוזב את העיר בעקבות פלישת הצרפתים משתלט עליה נזיר אדוק, סבונרולה, שנושא את דרשותיו התיאטרליות השטופות באיומים והטפות דתיות קנאיות בכנסייה המרכזית. סבונרולה הופך את העיר התוססת והצבעונית שהיתה משכנם של אמנים ומשוררים דגולים לעיר אפורה, רדופת אימה מפני שליחיו של הנזיר, עיר שכולם בה חושדים בכולם, ואי אפשר לדעת מנין תגיע הבגידה. עיר ששורפת יצירות אמנות במקום להלל אותן. עיר שגופות מרוטשות של חוטאים וכופרים נמצאות בה באישון ליל, והשמועות מלחשות שזו עבודתו של אחד הנזירים הקיצוניים מאנשיו של סבונרולה.

הנסיבות האישיות והלאומיות מביאות את אלסנדרה חדת השכל להבנה מהירה יותר של הסובב אותה והיא הופכת חיש קל מנערה מרדנית לאישה דעתנית ומגובשת, שיודעת לעמוד על שלה ולדרוש את חלקה, גם אם המחיר שעליה לשלם הוא גבוה ביותר. היא מתבגרת בתוך הכאוס והאימה וחווה בגידה מרה וצורבת גם במישור האישי כשהיא מגלה שאת נישואיה הסדיר אויבה הגדול ביותר במשפחתה, ואמה ידעה ולא עשתה דבר כדי למנוע זאת. הפגיעה הגדולה והזעם מביאים אותה למחוזות תשוקה הרי אסון. את האסונות האפשריים בולמת שפחתה הנאמנה של אלסנדרה, ששומרת את צעדיה כל העת ומצליחה לחלץ אותה מהמוקשים בדרך.

מכאן ואילך כל מה שאומר עוד על העלילה יכול להרוס לקוראים את ההנאה משום שהספר לא מפסיק להפתיע. הרקע ההיסטורי המציאותי והקרע בין בית מדיצ'י לסבונרולה ולאחר מכן בין הוותיקן לסבונרולה מסופרים מנקודת מבטה הערנית והשנונה של אלסנדרה, שדבר אינו חומק ממנה. התשוקה העזה של אלסנדרה לאמנות ולדעת מידבקת וסוחפת ודוננט משלבת בספר יצירות מונומנטליות כמו כתבי דנטה ולא חוסכת בפרטים בכל הנוגע לטכניקות המשמשות את הצייר ואת אלסנדרה ביצירותיהם, ומזכירה כל הזמן את האמנים הבולטים בתקופה, ביניהם סנדרו בוטיצ'לי בן חסותו של לורנצו, ואת שכיות החמדה המוכרות יותר ופחות, שאפשר עד היום לראות בפירנצה, וכל זאת בלי להיות דידקטית או משעממת אף לא לרגע.

העיר פירנצה של המאה החמש עשרה מתעוררת לחיים בכתיבתה של דוננט והאווירה ספוגת הפחד ברחובות מוחשית כל כך שאפשר לחשוב שהסיפור נכתב על ידי בת הזמן והמקום. התהפוכות בעולמה האישי של אלסנדרה מעוררות הזדהות ונוגעות ללב עד מאוד.

הולדת ונוס הוא רומן אינטליגנטי, סוחף, חושני ומלא תשוקה – תשוקה לאמנות, לחכמה ולאהבה. וגם התרגום הטוב עושה איתו חסד. חבל רק שתמצית הרומן כפי שבחרו בהוצאה לכתוב אותה על הכריכה – "אלסנדרה… אחוזת התרגשות מאמנותו של הצייר, העתיד להבטיח לה את כל החופש שתרצה לעצמה אם רק תינשא לו" – היא תיאור שגוי לחלוטין של העלילה.

(פורסם במעריב, 2.3.07)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נטלי  On ספטמבר 21, 2007 at 1:08 am

    זה קשור לספר הזה.קראתי את התקציר והספר מאוד מעניין!מישהו יכול בבקשה לעזור לי לפתור את זה:
    "לא כל היום ולא כל הזמן,
    מהמקום הכי נמוך שניתן-אל מוקד העניין."
    מה בעצם אומרים המשפטים?(בשתי מילים)

    את התשובה אפשר לשלוח אליי למייל:
    natali_mig@walla.co.il
    תודה.

  • זהר  On יוני 20, 2008 at 11:13 pm

    זה הספר הכי טוב שקראתי בחיי כל פעם שניסיתי לתאר את אלסנדרה אני רואה את עצמי ,בחלון עומדת עם בטן הריונית ענקית ,אפילו לא בת שמונה עשרה כאשר אחד ה"אלאכים" עומד מחוץ לחלון ואני עורמת את השיער השחור שנשפך כמו לבה שחורה על גבה.על גבי אני פשוט לא מצליחה לתאר אותה אחרת גם מהסיבה שגם אני בת שמונה עשרה וגם אני רואה את עצמי כעוף מוזר אני לא יודעת אם משהו יקרא את זה אבל אני לא יכולה שלא להעריץ את הדמות המדהימה הזאת בין אם היא אמיתית או לא היא לימדה אותי הרבה זה כבר לא היה ולא יהיה סתם ספר…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: