עוגת השמרים הטובה בעולם

לא חכמה
בספר "האוצר" שקיבלנו לא מזמן יש שלל מתכונים מתוחכמים למאכלים לאניני טעם, וגם פרק הקינוחים בסוף הספר לא מבייש את ראשיתו. אבל זו חכמה קטנה מאוד. קחו שוקולד ועוד שוקולד (מאיכות משובחת, כמובן), נוגט, קצת חמאה ושמנת ואיזה ליקר טוב ובאמת – ייצא לכם קינוח נפלא, מה יש לומר? החכמה הגדולה היא לקחת חמאה, קמח וביצים ולהוציא מוצר שווה.

עונת הקינון  
יש לי תירוץ לעונת קינון עכשיו, אבל האמת היא שאני אוהבת לבשל ובעיקר לאפות בלי קשר להיריון. הבעיה היא הקליינטורה. ילדה בת שנתיים וחצי שצריך ללמד אותה הרגלי אכילה נאותים (אנחנו כבר מקולקלים) ובעל שאוהב אמנם את עוגות השמרים שלי, אבל גם לא היה מתנגד לכך שאעשה אך ורק את עוגת השוקולד של אמא שלו – עוגה טעימה להפליא ופשוטה למדי להכנה, עוגה מהסוג של "זה לא חכמה". ובכל זאת, מדי פעם תוקף אותי היצר ובעיקר – אני מחפשת פעילות משותפת לאבישג ולי לאחר צהריים נוסף, וזה מה שיוצא.

היסטוריה
כמו כל ילדת קיבוץ נחשפתי לאפייה לא מעט. לנשים בעלות יצר קינון עז אין הרבה מקומות לבטא אותו בקיבוץ, והאפייה למשפחה היא האפשרות היחידה כמעט. אז הייתי עומדת ליד אמא שלי ולומדת (ומלקקת את השאריות). אחר כך, בשנת השירות שלאחר הצבא, בקיבוץ צעיר שפעם היה נצרים, הייתי הקונדיטורית הראשית. כבר אז גיליתי את קסם העבודה בבדידות. בכל יום חמישי כשחדר האוכל והמטבח היו מתרוקנים מיושביהם הייתי נכנסת למטבח לבדי עם מוזיקה שאהבתי ומתחילה להשתולל עם חומרים, לשמחתם של שישים צעירים רווקים וכמה משפחות עם ילדים שהתגוררו במקום ונשארו לשבת. אי אפשר היה להעביר שבת בלי עוגת השמרים הזו. הבונוס, חוץ מההנאה והתרגול, היה חופש ביום שישי. אחר כך עברתי לרמת גן ללימודים והקליינטורה הצטמצמה שוב, והצורך לאפות פחת משמעותית. אבל הדחף נשאר כמעט כשהיה.

 

עוגת השמרים הכי טובה בעולם
את המתכון לעוגת השמרים הטובה בעולם קיבלתי מאמא שלי שקיבלה מרחל אבירם. הליך ההכנה קצת מורכב (ומלווה בתמונות), אבל שווה את ההשקעה. וכשמתרגלים הרבה זה יוצא בקלות. ותמיד טוב לשים בצד גם ילדה אחת בת שנתיים וחצי שקוראת כל הזמן, "גם אני רוצה גם" ולתת לה להשתתף בהכנה.

 

חומרים לבצק (לשלוש עוגות):
200 גרם חמאה
כוס מים רותחים
50 גרם שמרים
5 כוסות קמח
2 ביצים
4 כפות סוכר
(במתכון המקורי מופיעה גם אבקת אפייה. לא הבנתי מה צורך יש באבקת אפייה בבצק שמרים ולכן השמטתי אותה. התוצאה זהה.)
ממיסים 200 גרם חמאה בכוס מים רותחים. בקערה נפרדת מערבבים את הביצים, הסוכר והשמרים. מאחדים את התערובות ומוסיפים חמש כוסות קמח. לשים לבצק אחיד. מכסים במגבת ומניחים במקרר לשעה וחצי לפחות.

חומרים למילוי:
200 גרם חמאה רכה מאוד

כוס וחצי סוכר
6 כפות קקאו
מערבבים את הכל יחד לעיסה חלקה.

מוציאים את הבצק ולשים שוב קלות. מחלקים לשלושה חלקים שווים. המהדרין (ואלה שאין להם ילדות קטנות בצד) יכולים לשקול את הנתחים כדי להיות בטוחים שיהיו שווים. העצלנים (וההורים) יכולים להעריך הערכה גסה.

מרדדים כל שליש לריבוע.

מורחים על כל ריבוע שליש מתערובת המילוי (ושוב – המהדרין יחלקו את העיסה לשלושה חלקים שווים בדיוק על פי המשקל, והעצלנים… וגו').

מקפלים כל ריבוע לשלושה:

 

מקפלים את הפס שנוצר לשלושה:

 

עורכים את הריבוע לפס ארוך:

חותכים את הפס לשלושה:

קולעים צמה (וחותכים גם את החלק שנותר מחובר בצילום לעיל וקולעים).

 

מניחים את 3 הצמות ב-3 תבניות מאורכות. מחכים חצי שעה (לפחות) לתפיחה.

מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות. מוציאים כעבור כחצי שעה ואוכלים.

 

הצעות לגיוון – לחובבי הקינמון – אפשר להמיר את 6 כפות הקקאו ב-3 כפיות קינמון. אפשר להוסיף לקקאו קינמון. אפשר לעשות שני שליש קקאו ושליש קינמון או להפך. אפשר להוסיף אגוזים או שקדים אם אין לכם ילדים קטנים בבית. (ולא, אי אפשר להוסיף צימוקים. זה לא טעים.)
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • הניה  On מרץ 5, 2008 at 11:00 am

    האם אפשר להמיר את החמאה בכוס שמן?

  • ימימה  On מרץ 5, 2008 at 12:24 pm

    אני לא מאוד מתמצאת בכימיה, אבל ההרכב של שמן וחמאה שונה והתוצאה אחרת.

    אם זה מטעמי בריאות אין לי מה לומר לך. אם זה כדי שלא יהיה חלבי אפשר להמיר במרגרינה. אבל אז הלכה הבריאות לגמרי…

  • הניה  On מרץ 5, 2008 at 1:18 pm

    דווקא מטעמי בריאות. כבר עדיף חמאה.

    באילו שמרים את משתמשת? יש לי ניסיון רק עם שמרית.

  • אמא  On מרץ 5, 2008 at 1:29 pm

    מהבצק אפשר לאפות גם חלות ואלה חלות טעימות מאד! והערה נוספת, אם בעוגה אנו עוסקים, אפשר ורצוי להוסיף לבצק גרידת לימון ותמצית וניל

  • אמא  On מרץ 5, 2008 at 1:31 pm

    כל הכבוד לתמונות ולעצם הרעיון.

  • אמא  On מרץ 5, 2008 at 1:31 pm

    כל הכבוד לתמונות ולעצם הרעיון.

  • ימימה  On מרץ 5, 2008 at 1:37 pm

    למיטב זיכרוני השתמשתי פעם בשמרית ויצא אותו דבר. אבל אני לא יכולה לומר בוודאות.

  • רחל  On מרץ 5, 2008 at 4:53 pm

    (מי שעקב אחרי תוכניות אפייה באייטיז אמור לזכור את המבטא האוסטרי של הנס ברטלה, ומי שפספס ולא צפה יכול לגגל עוגת שמרים ולהגיע למתכון אאורס שלו. ובכן, הנס הלז דווקא ממליץ להוסיף למלית צימוקים, אגוזים וגם קצת חלב במקום חלק מהחמאה. הניסוי שערכנו אמש (ימימה, איזה סינכרון!) הוכתר בהצלחה. הפלופ היחידי היה הנסיון שלי לגייר את העוגה ולהשתמש גם בקמח מלא. נראה שאם לחטוא, אז לחטוא בלי ייסורי מצפון.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On מרץ 5, 2008 at 4:58 pm

    לא ברורה. אוכלים את הכל?

  • רוית  On מרץ 5, 2008 at 5:55 pm

    נראה טעים, נראית עוגה מצויינת, איך הגעת לכזה גובה?

  • נבט חיטה  On מרץ 5, 2008 at 10:24 pm

    ולאימא שלה.
    אני עושה עוגות שמרים קצת אחרת.
    ורעיון למלית:
    שוקולית!
    עם קמצוץ קינמון וסוכר.
    🙂
    נוטלה.
    חלווה.
    למרות שגם גנאש זה רעיון. וזה עסיסי.

    אני עושה רולדה וחותכת לשבלולים קטנים.
    ילדי קורא לזה "עוגת שבלול".

    יופי של תמונות. אותנטיות להפליא.
    ד"ש לאבישג.

  • הניה  On מרץ 5, 2008 at 10:47 pm

    מלא 70 אחוז (קונים בחנות טבע). כל העוגות יוצאות נפלא, ומי שלא יודע שזה קמח מלא, לא מרגיש.

  • רחל  On מרץ 5, 2008 at 11:53 pm

    הקמח שלך היה איכותי מהשעטנז דאמש, חצי מלא חצי לבן..האם 50% קמח מלא מתקזזים (או מכפרים) על 50% שומן רווי של החמאה? לא, אל תעני לי (גב כף היד אל המצח)

  • ימימה  On מרץ 5, 2008 at 11:54 pm

    צימוקים זה לא טעים. (טוב, נו, זה עניין של טעם…)

    ההוראה בכוונה לא ברורה. יש לאכול כמה שרוצים.

    לרוית – הגובה זה מהשמרים, כמובן. 😛

    לנבט – אי אפשר לוותר על החמאה במלית הזו, משום שהיא זו שנותנת לבצק את אפקט ה"שמרים עלים" שלו. נוטלה זה כמובן רעיון, אבל אז זה מצטרף לקטגוריית ה"זה לא חכמה". מה רע יכול לצאת כבר מנוטלה? (אם כי, כמו שאמרתי לעיל, אני לא בקיאה במיוחד בכימיה ויכול להיות שגם נוטלה לא תיתן את האפקט הזה…)

  • הניה  On מרץ 6, 2008 at 10:13 am

    קינוחים שווים צריך להשאיר את המצפון בצד…

    קיבלתי מתכון לעוגת שכבות הונגרית שאני משתוקקת כבר שנים להכין, אבל בכל פעם שאני מציצה בו ורואה כמה מרגרינה צריך להכניס לשם, אני נאנחת עמוקות ומוותרת עליו.

  • בושה וחרפה  On מרץ 6, 2008 at 11:20 am

    אחרי שמרדדים את הריבוע (לפני שמחלקים אותו וקולעים צמה), האם הרידוד גורם ל"השפרצה" של המילוי החוצה? סליחה אם השאלה נשמעת אידיוטית, מעולם לא הכנתי עוגת שמרים ועשית לי חשק לנסות.

    ועוד שאלה: אני מבינה שהמתכון הוא ל-3 עוגות, כן? האם אפשר פשוט להכין עוגה אחת עם שליש מהכמויות? או שגם את זה לא הבנתי…

    ושאלה באמת אחרונה: כמה זמן העוגה נשמרת במקרר?

  • ימימה  On מרץ 6, 2008 at 12:16 pm

    אכן, חלק מהמילוי משפריץ. בעיקר אם מחפפים קצת בחלוקה לשלושה ואז יוצא לפעמים שהחלק הקטן ביותר של הבצק מקבל את כמות המילוי הגדולה ביותר. :-/

    אפשר כמובן להכין רק עוגה אחת, אבל הכמויות שנתתי לא מתחלקות יפה כל כך לשלוש, אז נוח יותר ככה.

    מכיוון שגודל המשפחה שלי לא מאפשר לי לחסל שלוש עוגות במהירות כזו שלא תאפשר קלקול, אני פשוט מקפיאה שתי עוגות. (ומפשירה בטמפרטורת החדר כמה שעות, לא במיקרו.) את העוגה שנותרה בחוץ אני שומרת במקרר באמת, והיא יכולה להישאר טובה יותר משבוע (אם לא מחסלים אותה קודם…) לפני ההגשה אני מחממת קצת במיקרו פרוסות בודדות.

  • ביילע  On מרץ 6, 2008 at 9:47 pm

    אני במיוחד התרשמתי מהאופה הקטנה. (-:
    חבל שאי אפשר להחליף את החמאה בשמן, האם ניסתי? אני מוכנה לנסות ולדווח על התוצאות

  • ימימה  On מרץ 6, 2008 at 11:16 pm

    אני באמת די בטוחה שזה יהרוס, אבל לא יכולה להסביר את ההיגיון הכימי מאחורי זה. אבל אם את מוכנה לנסות – בשמחה! אני מחכה לדיווח. (זה לא כזה אסון גדול, קצת חמאה…)

  • אורלי  On מרץ 16, 2008 at 9:29 pm

    מרשים מאוד! מסמנת לי את הדף הזה בתיקיית מתכונים. ואיזה יופי, פוסט מושקע כזה עם תמונות. וגם, עליי לציין שהילדה נראית נקייה למדי, בהתחשב…

  • בהחלט נקייה  On מרץ 17, 2008 at 9:38 am

    היא ילדה מאוד נקייה. כל שבב לכלוך שמתקרב אליה מעצבן אותה. (אמא, זה לכלוך או שערה? זו השאלה החביבה עליה.) מי אמר OCD ולא קיבל?

  • ימימה  On מרץ 17, 2008 at 12:51 pm

    אני היא כותבת התגובה האחרונה.

  • סו  On מרץ 24, 2008 at 9:10 pm

    לא הבנתי את הקפיצה מהשלב בו קיפלנו לשלושה ושוב לשלושה עד לקבלת ריבוע יפה, ומשם איך בדיוק עורכים את הריבוע לפס ארוך?
    וואוו, ממש עשית לי חשק לנסות את עוגת השמרים הראשונה שלי.

  • ימימה  On מרץ 25, 2008 at 9:19 pm

    את המערוך על הריבוע המקופל והופכים אותו לפס מאורך.

    בהצלחה.

  • מיכליקה  On מרץ 26, 2008 at 9:10 pm

    מחכה בקוצר רוח לצ'ק מהדוד הנדיב בוש ולמיקסר שאקנה, עד אז אשמין מדברים לא מאוד טעימים.

  • איתמר  On מרץ 26, 2008 at 10:50 pm

    מחפש אותך

  • ימימה  On מרץ 30, 2008 at 11:48 pm

    איתמר, אני כל הזמן פה. אולי חיפשת במקומות הלא נכונים?

  • לוטם מרווני  On יוני 13, 2008 at 11:46 pm

    בכפיות (אין לי משקל מטבח)?
    מדובר בשמרים יבשים.
    תודה!

  • ימימה  On יוני 14, 2008 at 10:32 pm

    מכילות חמישים גרם בדיוק. וגם קוביות השמרים הטריים. עשו לך חיים קלים. 🙂

  • אופה  On נובמבר 13, 2008 at 4:41 pm

    כמה גרם שמרים יבשים שווה לשקית שמרית אודה לך מאוד על התשובה

  • ימימה  On נובמבר 18, 2008 at 9:44 am

    אני בכלל משתמשת בשמרים לחים. (אני לא עד כדי כך מומחית. צר לי.)

  • אביטל  On ינואר 21, 2009 at 1:09 pm

    שוות לחבילת שמרית, כלומר מתאימות לקילו קמח. וזה הרבה הרבה יותר זול ונשמר המון זמן בלי להתקלקל, כך שזה חסכוני מכל הכיוונים. והכל יוצא בדיוק אותו דבר עם כל סוגי השמרים.

  • ת'ום  On ינואר 20, 2012 at 3:25 pm

    אוי אוי אוי איזה מתכון!
    זו אולי הפעם העשירית שאני משתמשת בו מאז מצאתי בטעות את הבלוג שלך, ובכל פעם מחדש אני מבטיחה לעצמי לברך אותך, אז הנה –
    את נהדרת, ובזכותך קצרתי כ"כ הרבה מחמאות!
    הכנתי ממנו חלות, עוגות שמרים בצורות ומילויים שונים ואפילו שושני שמרים!
    אגב, המתכון עובד נפלא גם עם קמח מלא [בשום אופן לא אופה עם קמח לבן בבית]!
    אז שוב, תודה תודה תודה.

  • ימימה  On ינואר 20, 2012 at 3:45 pm

    איזה כיף לשמוע!

  • חנה  On יוני 29, 2013 at 12:54 am

    באמת העלה בי זכרונות מהקיבוץ והייתי חייבת לנסות, אבל משהו התפספס והייתי שמחה לקבל עצות לתיקון אם יש:
    חילקתי את המילוי לשלושה חלקים ויצא עודף גדול של מילוי בשלושת העוגות שגלש מכל הכיוונים כבר בזמן הרידוד ועוד קצת בזמן האפיה (היה מספיק בקלות ל-4 עוגות). האם אמור להשאר עודף כזה? מקור יחיד לטעות שאני יכולה לחשוב עליו הוא כפות הקקאו – כשאומרים כף הכוונה לכף שטוחה או בהריון (עם קקאו אפשר להגיע לבטן עם תאומים….)?
    השתמשתי בתבניות קרטון חד פעמיות אורכות שהעוגות די גלשו מהן . באיזה תבנית כדאי להשתמש?
    אשמח לעצות כי נראה מעולה והייתי מאד שמחה להגיע ל'דבר הנכון'.
    תודה!

  • והגר  On ינואר 22, 2015 at 6:25 am

    רצה למטבח
    😃

להשאיר תגובה

