בל תשחית

כל מי שגדל בבית דתי מכיר את האיסור האימתני הזה, שנוגע בעיקר למזון. ה"תשחית" במלעיל, כמובן. כל ילד שקיבל חינוך תורני גם מכיר את הסיפור על בני ישראל והמּן שירד מהשמים, על אלה שלקחו כמויות כפולות והכמות הנוספת התקלקלה, ועל כך שביום שישי אנשים לקחו כמות כפולה לשבת ובכל זאת לא התקלקל להם, והמסר העולה ממנו – אסור לאגור סתם. כל ילד שגדל בקיבוץ מכיר את המשפט "יש לך עיניים גדולות" אם הוא לא גומר את מה שיש לו בצלחת, או, המשפט עם התוספת, "העיניים שלך גדולות יותר מהפה שלך."

אולם אנחנו – דור שני ושלישי לניצולי שואה, לבוגרי המצור בירושלים ולאנשי הצנע, בכל זאת מעדיפים לאגור. לפעמים אפשר לראות מוטציות שונות של האיסורים והמשפטים והתסביכים בתוך בן אדם אחד. כך, למשל, אמא שלי היא מהאגרנים אבל לשבת היא מכינה ככה שיהיה בדיוק בדיוק לפי מספר האורחים, כדי שלא יהיה צורך לזרוק. בעלי הוא מהאגרנים ובעלי העיניים הגדולות ולא מפריע לו לזרוק אוכל, העיקר שיהיה בשפע. ואני לא סובלת שהמקרר והארונות שלי מלאים, אולי כתגובת נגד לאגרנות שאני מכירה (מספרים לי שקוראים לזה צריכה אקולוגית, לא שזה עוזר לי, כי לא אני זו שהולכת לשוק בבית). אז כשהארונות מלאים ובכל יום צריך להכין משהו חדש אני הופכת לאוכלת חבלים, כי גם אני לא מסוגלת לזרוק אוכל שאפשר עדיין לאכול, וככה יוצא שאני פח הזבל של הבית. לפעמים, למרבה האירוניה, אני לא אוכלת את החבל האחרון אבל לא מסוגלת לזרוק אותו ואז הוא נזרק רק כשהוא כבר מקולקל, כי אז זה בסדר.

בספר שום גמדים לא יבואו מתארת שרה שילה את ההבדל בגישות בין המטפלת המרוקאית שחייבת שמשהו יישאר בצלחת כדי לדעת שהילד אכל כל צורכו ואינו רעב עוד, לבין בעלת הגן הייקית שחייבת לראות את הצלחות נקיות, כי "חייבים לגמור הכל בצלחת". חייבים להודות שהגישה המרוקאית הרבה יותר אנושית, בטח עם תינוקות ופעוטות, אבל ה"בל תשחית" וה"עייניים גדולות" בכל זאת מנקרים איפה שהוא במוח. מעניין אם מישהו שם אכל את החבלים. הייתי מהמרת על הייקית.  

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

