האור והשליטה

שותפתי לניהול פורום לידה פעילה וביתית, רננית ברמן, שאלה לכבוד חג החנוכה מה גרם למשתתפות הפורום "לראות את האור" בעניין לידה פעילה. ברור שיש אנשים שיגדירו לידות טבעיות וביתיות כחשכת ימי הביניים, אבל לא זו השאלה כאן.

המחשבה הראשונה היתה שלא היה שום אור. תמיד ידעתי. כמובן, ניתוח קיסרי בתור לידה ראשונה יכול להיות אור גדול מאוד לחלק מהנשים, שלא לדבר על פטיש בראש, אבל מכיוון שאני תמיד ידעתי, זה לא היה האור. (אבל כן פטיש בראש.)

אז למה ידעתי? אולי כי מאז שהייתי קטנה שמעתי מאמא שלי שהלידות של אחותי ושלי (מספר חמש ושש) היו הטובות ביותר כי באשקלון לא הפרידו בין האם לתינוק, והבנתי שהדרך הטובה ביותר לדאוג שזה יקרה היא להיות ערנית ובכושר? אולי כי אני לא סובלת מחטים וזריקות ומחט בגב נראתה לי כמו סיוט מהסוג הנוראי במיוחד, שלא דומה לשום דבר שללידה יש להציע? (אני עדיין סבורה כך. ובשתי הלידות השימוש היחידי במחט היה כשפתחו לי וריד לפני הניתוח והשאירו אותו פתוח לימי האשפוז בשביל האנטיביוטיקה.) ואולי פשוט כי זה נראה לי הכי הגיוני, כי אני חיה חיים די טבעיים ולמה להתערב בתהליך טבעי? נדמה לי גם שזמן קצר לפני שהריתי היתה כתבה באחד העיתונים הגדולים על מישל אודנט והדברים שאמר התאימו לי מאוד.

אבל אם מדברים על אור באמת, זה באמת היה האור. המאמר הזה, שאני חוזרת ומלנקקת אותו בכל הזדמנות. יש בו הרבה מעבר ל"לא לבדוק פתיחה". מה שעומד מאחורי המאמר הוא המילה הפשוטה – תשחררו. קל לומר, קשה לבצע, אבל בשביל לידה טובה זה מה שצריך.

נשים רבות אומרות שהרצון שלהן ללידה טבעית נובע מהיותן "קונטרול פריק". כשאת לא מורדמת, יש לך יותר שליטה בתהליך. גם אני אמרתי את זה בפעם הראשונה. ואיכשהו, לרבות מהקונטרול פריק האלה הלידה מתחרבשת. כי שליטה מתקשרת לקושי, לכיווץ, לדריכות, למאבק. כל הדברים שלא כדאי שיהיו בלידה. או ליתר דיוק – שכדאי שלא יהיו בלידה. רק דרך השחרור מגיעים לשליטה אמיתית בלידה, והמאמר הזה, שאומר בעצם – לא צריך כל הזמן לדעת – הוא האור שלי. ומאז, בכל הזדמנות שיש לי, אני מקשרת ומזכירה. לא לבדוק, לא לדעת, כשזה יבוא זה יבוא. זה יכול לקרות תוך כמה שעות, או תוך כמה ימים, המידע המספרי לא נותן לך שום ערך מוסף. כמה פעמים שמעתן על נשים שהלכו לרופא שאמר להן, הבטן עוד גבוהה, הצוואר אחורי וסגור ואין פתיחה, ואחרי כמה שעות היה להן תינוק בידיים? וכמה פעמים שמעתן על נשים שמסתובבות שבועות עם פתיחה של 2.5 ובטן שמלחכת את האדמה ובכל זאת הן יולדות בשבוע ה-42? זה משום שאין למספרים האלה כל משמעות.

שחררו שליטה. לידות טובות לכולן.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אבי  On נובמבר 22, 2010 at 3:42 pm

    הבעיה בלידה טבעית היא מה קורה אם יש סיבוך בלידה? בית החולים הוא רחוק ולוקח זמן להגיע אליו. לא יותר בטוח ללדת בבית חולים?

  • ימימה  On נובמבר 22, 2010 at 6:42 pm

    את רוב סיבוכי הלידה אפשר לאתר הרבה לפני שהם הופכים למסוכנים ומיילדת בית עם שיקול דעת נבון – ורובן כאלה – מעבירה לבית חולים בזמן. סיבוכי לידה שמתרחשים מהרגע להרגע הם נדירים כל כך, ואז בדרך כלל גם בבית חולים אין הרבה מה לעשות.

    ואם כבר חוששים מסיבוכים, אז לידת בית שבה יש מיילדת אחת על יולדת אחת לאורך כל הזמן, והיא קשובה הרבה יותר ליולדת מאשר למכשירים רפואיים שמעבירים לה נתונים – הרבה פעמים לא נכונים (מוניטור הוא כלי מאוד לא אמין, וכל רופא ומיילדת יגידו לך את זה) נשמעת לי הרבה יותר בטוחה מבחינת ניהול סיכונים מלידת בית חולים שבה יש מיילדת אחת על שתיים שלוש יולדות.

    אילו היה מדובר על אפס סיכונים בבית חולים בבית חולים לעומת סיכון כלשהו (גם אם קטן) בבית ברור שהבחירה הנכונה היתה בית חולים. אבל בית חולים אינו נטול סיכונים. מחקרים מראים שמבחינת בטיחות הלידה הבית בטוח כמו בית חולים בלידה ראשונה ומלידה שנייה ומעלה – בטוח ממנו.

    אבל לא דיברתי בכלל על לידה ביתית (ורוב הסיכויים שאני עצמי אלד בבית חולים), אלא על לידה טבעית באופן כללי. ועוד באופן כללי – לידה היא תהליך שככל שיפריעו לו פחות ויתערבו בו פחות הוא יהיה בריא יותר.

  • אהבתי מאד את הפוסט הזה, למרות שגמעתי כמה פוסטים לפני שהגבתי כאן על משהו…
    הפוסט על הביות הזיז בי משהו שגרם לי להפסיק שיטוטים ברשת ולשבת לקרוא 'כמו שצריך'.
    אני מאד בעד ביות, וגם מבינה את ה'חופש' שבהפרדה, בקיצור, 2 דעות לכל נושא אצלי בראש.
    לידה פעילה/טבעית זה משהו שמאד מדבר אלי, חודש שישי כרגע ובעל שמאד מתנגד ללידת בית. ממשיכה לקרוא ולבחוש ברגשות בבלוג שלך.
    תודה

להשאיר תגובה

