מחשבות פזורות מעט על המאהל ברוטשילד

נעשה די באופנה להצטרף למאהל הצעירים, ומצד שני, אחרים טוענים שהם בכיינים ושזו לא מחאה מוצדקת. בין אלה לבין אלה אני מנסה למצוא את האמת שלי.

אז קודם כל נעים מאוד: ימימה, ארבעים בנובמבר (צ'קים יתקבלו בשמחה, ראו הסעיפים הבאים, תודה), אם לשלושה ילדים, חסרת בית. (דירה שכורה ברמת גן לא נחשב.)

קודם כל סיפור קצר, אמיתי לגמרי, ואולי אופטימי: לפני כמה חודשים ראיתי שלט למכירה על אחת הדירות באזור. התקשרתי, ובעל הדירה נקב בסכום מסוים, גבוה למדי. השלט נשאר שם זמן מה, ואז הוחלף בשלט של מתווך. התקשרתי שוב, והפעם נקבו בסכום נמוך בחמישים אלף שקלים מהסכום הקודם. השלט נשאר זמן מה, ואז הוחזר השלט של בעל הדירה. התקשרתי שוב. הפעם הסכום היה נמוך במאה וחמישים שקלים מהסכום המקורי. זמן קצר לאחר מכן היה שם שוב שלט של משרד תיווך, הפעם אחר. התקשרתי שוב. הפעם ירדו ב-250 אלף מהסכום המקורי. בינתיים ירד שוב השלט של משרד התיווך, ושוב מתנוסס שם השלט של בעל הבית. מעניין מה יהיה אם אתקשר. בכל מקרה, המחיר האחרון היה עדיין גבוה בשבילי.

אבל הסיפור הזה בעצם מראה איך עובדת המחאה השקטה. זו אפילו לא מחאה. לאנשים אין כסף למחירים המופרכים של השנים האחרונות, העיתונים מזהירים שהתנאים לקבלת משכנתא מחמירים, ובכלל, לקחת משכנתא זה לא כלכלי, ואנשים עושים אחד ועוד אחד ולא לוקחים סיכון. והמחירים? יורדים. 250 אלף זה יפה, לא? ואולי ירד עוד.

ולמה אני מספרת את זה? כי נראה לי שאין כל כך כתובת למחאה הזאת. מי, בעלי הבתים? מעניין אותם אם אתם ברחובות? נכון, יש אפשרות לחקיקה בעניין דיור, אפשר לאסור חלוקת דירות, אפשר ליצור אולי דיור ציבורי זול (ונראה אתכם גרים בו!), אבל עדיין רוב הכוח הוא בידי הצרכנים. לא טוב – לא קונים. אלא שהצרכנים, לפחות עכשיו, ותסלחו לי אחי לצרה, מצטיירים די כצרחנים. חשוב לכם לגור במרכז? חשוב בתל אביב? ניסיתם פעם לשכור דירה בשכונת התקווה? עזבו התקווה, יד אליהו? או סתם רמת גן? (כיף פה, אגב, אבל אני לא רוצה לספר.) דווקא בלב אתם צריכים? באמת משנה למישהו איפה תגורו?

זאת ועוד – הטיעון – פה העבודה שלנו, רק פה יש חיי תרבות מגוחך ומעליב. "אל תשלחו אותי לנגב" – למה לא? הנה לכם הזדמנות! אם אין חיי תרבות בכרמיאל, זה הזמן להיות חלוצים ולהביא אותם לשם. אני בטוחה שקל בהרבה יהיה לגייס כספים לפעילות תרבותית במקום צמא לתרבות מאשר במקום רווי ושבע. אני מתנצלת, אולי אני עדיין תחת השפעה של ספר שתרגמתי לפני שנה וחזר אלי לאחרונה כדי שאבדוק את העריכה, אבל מה שנאמר שם הוא שיזמים אמיתיים הם אלה שמוצאים פערים שצריך למלא, וממלאים אותם. אנשים שרואים בכל דבר הזדמנות. הנה לכם! חיי תרבות בפריפריה. פער למלא. ולגמרי הזדמנות.

כאמור, אני באותה צרה. אבל כשלא קונים קוטג' הכתובת למחאה ידועה וזה משפיע באופן מיידי. דירות? הכתובת למחאה היא הרבה כתובות קטנות, והדרך להורדת המחירים ארוכה יותר, אבל אם במקום לצאת למחאה בכיינית אנשים יפסיקו לקנות (ולשכור במחירים לא הגיוניים, בתנאים לא הגיוניים) גם פה אולי יהיה שינוי. ואולי אני לא מבינה על מה אני מדברת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • 1111  On יולי 18, 2011 at 9:11 pm

    צודקת לגמרי

  • אבי  On יולי 19, 2011 at 5:13 am

    בשטוקהולם, קופנהגן ואמסטרדם חיים המון אנשים בדיור ציבורי. במינכן (לא ברלין הענייה שנמצאת במזרח גרמניה, אלא מינכן העשירה שנמצאת במערב גרמניה) אסור להעלות את סכום מחיר השכרת הדירה מעל אחוז מסוים. אין סיבה שלא יהיה דיור חיבורי בישראל ברמה גבוהה או התערבות ממשלתית/עירונית בגובה שכר הדירה.
    אני קניתי לאחרונה דירת 2.5 חדרים משופצת בפ"ת קומה שלישית בלי מעלית. היא עלתה לי מיליון שקל! לא בת"א ואפילו לא בר"ג, בפ"ת!

  • nataliemessika  On יולי 19, 2011 at 5:58 am

    ימימה,
    התייחסת לשתי בעיות: פרנסה ותרבות. בקשר לתרבות הצעת פתרון (אם כי דחוק בעיני) אבל עבודה – מה? יש לי חבר טוב שניסה לגור שנתיים ביבניאל ומשלא הצליח למצוא שם עבודה ראויה לכישוריו (הוא בוגר בצלאל ומעצב גרפי בחסד), נאלץ למצוא עבודה בת"א ולנדוד בין דירות חברים בכל ימות השבוע בזמן שאשתו ובנו נשארים בצפון. דבר נוסף – כושר ההשתכרות בפריפריה נמוך בכ-40% בממוצע. לגבי עליות המחייה – הדיור זול יותר זה נכון, אבל לגבי כל השאר- מכיוון שאין תחרות אין הרבה ברירות.

  • ימימה  On יולי 19, 2011 at 6:07 am

    האם אפשר לפקח על זה? אם אפשר, אני הראשונה שתשמח על כך! דיור ציבורי זה רעיון מצוין, ולמיטב ידיעתי היה כזה. אבל אני אגיד לך משהו – זה נשמע כמו משהו שאנשים שלא רוצים לצאת את גבולות תל אביב כדי לא להיות מחוץ לעשייה יעקמו גם עליו את הפרצוף. ואם להיות קצת יותר ממוקדת, עכשיו כשאור בחוץ ואני טיפה יותר ערנית, נדמה לי שזה מה שמקפיץ את הפיוז. ההכרח לגור בתל אביב. וקנית דירת 2.5 בפתח תקווה במיליון ש"ח? כל מה שיש לי לומר על זה הוא שתרמת את חלקך לטירוף. תודה. אין סיבה, ממש אין סיבה.

    קורינה, הצעות יפות מאוד. לא מגרשת אף אחד משום מקום, אבל כן חושבת שהנימה שעולה מהאמירה – כאן העבודה שלנו – דווקא בעבודה שהיא כזו שאפשר לעשות בכל מקום, ויש המון הזדמנויות (כי, כאמור, המרכז שבע והפריפרייה רעבה), היא נימה די מרתיחה.

    • אבי  On יולי 19, 2011 at 8:33 am

      וואו את ממש מנותקת ממה שקורה בשאר הארץ. אלו המחירים כיום בפ"ת לדירת 2.5-3 חדרים משופצת בשכונה טובה (להיות מדוייק שילמתי 950,000 ולא, הדירה היא לא באיזורי יוקרה בפ"ת, שם המחיר גבוה בהרבה). מה חשבת שבפ"ת עולה 200,000 ש"ח? אולי חשבת שזה בחינם ומתחננים שתקנה דירה שם ולא בת"א? בכל הארץ המחירים אסטרונומיים. בת"א דירה מקבילה הייתה עולה בסביבות 1.6 מיליון ולא 950,000 ש"ח.
      למה קניתי דירה? כי בקרוב עומדת להיוולד לי תינוקת קטנה ואני צריך דירה לגדל אותה. המחירים רק עולים ואני לא יכול להרשות לעצמי לחכות כמה שנים ולראות שמה שיכולתי לקנות עכשיו, אני לא אהיה מסוגל לעשות זאת בגלל עלייה נוספת במחירי הדירות. אני לא יכול להרשות לעצמי לשלם שכר דירה גבוה (וכן, גם בפ"ת שכר הדירה הוא גבוה, לא כמו בת"א, אבל עדיין גבוה) לכל החיים, בלי שום בטחון שאני אוכל לנצח להמשיך לשלם אותו. עדיף לי לשלם משכנתא לזמן מוגבל שתיגמר מתישהוא מלשלם לנצח שכירות.

      • ימימה  On יולי 19, 2011 at 9:02 am

        הו, אני כל כך לא מנותקת, שקשה לך להאמין בכלל. בשנה האחרונה אני עוברת שובושוב ושוב על לוחות לדירות בכל הארץ, בשל המחשבה לקנות, ולא פסלנו הרבה אפשרויות, אז עברתי על הרבה מקומות. אני לא יכולה לומר בוודאות, כמו שאומר בעלי, שלשכור זה כלכלי יותר, אבל דבר איד ברור – הלך המחשבה שלך הוא זה שתורם להשתוללות. הסיבה שלך לרכישה היא לא רציונלית. לי, כאמור, יש שלושה ילדים, ואני גרה בשכירות. לא נגרם להם כל נזק, אגב. חייבים דירה? חייבים רק למות. כל היתר אופציונלי.

  • מיכל  On יולי 19, 2011 at 6:23 am

    נראה שאת מבינה בדיוק על מה את מדברת. דעתי כדעתך. בדיוק. לעניין השלט הספציפי על הדירה הספציפית: נפלת על מישהו ש'לחוץ למכור'. זה קורה. בדיוק כמו שכולם 'לחוצים לשכור בת"א' – הסטייט אוף מיינד הרגשי הוא אחת ההשפעות הכבדות ביותר על משא ומתן. כל משא ומתן.

  • מיכל  On יולי 19, 2011 at 6:30 am

    ואגב, אל תבהלי מכך שהמחיר המפורסם עכשיו גבוה בשבילך. אם הוא ירד ב 250 אלף ככה, את יכולה להוריד עוד סכום ניכר במו"מ שקט ולא קצר. רק לא למצמץ ראשונה. אין לך מה להפסיד – לכי לראות..

  • ימימה  On יולי 19, 2011 at 7:27 am

    מיכל, התקשרתי והוא נקב בסכום גבוה ב-50 אלף מהסכום שנקב המתווך האחרון. אולי הוא לא עד כדי כך לחוץ… בכל מקרה, אני אופטימית. 🙂

    נטלי – לא ממש הפרדתי בין פרנסה ותרבות, כי – לפחות איך שאני רואה את זה בפייסבוק – מי שדוחף את כל העניין הוא אדם שפרנסתו בתחום התרבותי. ולכן האמירה – בכרמיאל אין תרבות ואין לי מה לעשות שם מקוממת. לך ותעשה שם תרבות! אבל זה כמובן רעיון גדול וכדי ליישם אותו צריך לפרוט אותו לאלף פרוטות קטנות, וזה מייאש וקשה ומייגע, ולומר את האמת? אולי הייתי עושה את זה בעצמי אילו היה לי כוח, אבל כאמור, שלושה ילדים וכו', וכמי שייצרה פעם תרבות אני יודעת, כל מה שמסביב נראה כאילו הוא מפריע מאוד לייצור. אבל אני לא מתלוננת. ואם אי פעם אהיה במקום "לא תרבותי" אני בטוחה לגמרי שאדע למצוא שם תרבות, או לייצר אותה. אבל להגיד מראש אין שם ולכן זה לא בשבילי זה מרגיז.

    בקשר לסיפור של ידידך ביבניאל ויוקר המחייה באופן כללי – נכון נכון, וכן, חייב להיות פה איזה שהוא שינוי.

  • דודי  On יולי 19, 2011 at 12:46 pm

    שלום ימימה,
    אולי החלק המשמעותי בפוסט מופיע בסוגריים – "דירה שכורה ברמת גן זה לא נחשב" (עד כדי כך שלגור בה שקול ללהיות חסר-בית!). למה זה לא נחשב? אולי עידוד שכירות לטווח ארוך זה פיתרון.

  • ימימה  On יולי 19, 2011 at 6:57 pm

    שלום דודי וטוב לראות אותך פה. 🙂 (זה אתה, נכון?)

    אתה צודק.

  • נעמה  On יולי 19, 2011 at 10:42 pm

    אני לא מעודכנת בפרטי המאבק התלאביבי ואם הטענה שלהם היא שהם רוצים לגור בתלאביב-מרכז ולא יכולים זאת באמת מחאה מטופשת. אבל ממה שידוע לי מחירי הדיור בכל הארץ במגמת עליה מתמדת כבר שנים אבל בניגוד למקומות אחרים שאפשר לומר עליהם שזאת בועה שתנפץ והמחירים יחזרו להיות "אמיתיים", לא נראה לי שזה יקרה בישראל.
    כי מדובר בביקוש אמיתי שעולה ועולה כשהשטח נשאר מוגבל. ככה זה כשגרים על אי ומעודדים הגירה פנימה וילודה. המחירים ימשיכו לעלות.
    (עכשיו אין כסף לדיור, עוד מעט לא יהיה כסף למים, ואת זה אי אפשר לפתור עם אוהלים).

  • ניר  On יולי 19, 2011 at 10:46 pm

    לגבי הבחור מיבניאל והבעיה של תרבות ופרנסה – כל הענין הוא תחבורה ציבורית יעילה וזולה. על זה צריכה להיות המחאה (אבל היא לא תהיה על זה, כי זה לא נושא שמושך כותרות).

    במנהטן המחירים עלו לרמות לא שפויות לפני בערך 20 שנה. התחיל תהליך שבסופו שכונות מסוימות בברוקלין הפכו למקומות הכי חמים בניו יורק. השכונות האלה נמצאות 45 דקות או שעה ממקומות העבודה במנהטן – בערך אותו זמן שלוקח להגיע מתחנת חוף הכרמל לרכבת צפון. אלא שהנסיעה עולה $2.5 ויש רכבת כל רבע שעה בערך, שבעה ימים בשבוע.

    ישראל מדינה זעירה. תחבורה ציבורית היא פתרון ישים מאד (שבאותה הזדמנות יוריד את מספר את תאונות הדרכים ויועיל לסביבה)

  • אורן  On יולי 20, 2011 at 7:05 am

    תרבות – אפשר לחשוב ששוחרי התרבות חסרי הדיור בת"א יוצאים לאופרה מידי ערב בערבו. כמה תרבות צורך זוג עם ילד, שניים או שלושה?
    קולנוע יש גם בפריפריה, מוזיקה יש גם בפריפריה ומידי פעם אפשר לנסוע שעה ל"עיר הגדולה" (ללבונטין 7 או לבארבי. או לקאמרי או להיכל התרבות) כדי לצרוך תרבות "לא פריפריאלית". את האח הגדול קולטים גם בכרמיאל. בקיצור אני פשוט לא קונה את טיעון המחסור בתרבות.

    אבל הצעד המתבקש והמיידי הוא כמובן העלאת הארנונה על דירות ריקות כדי שלבעלי בית חמדנים לא יהיה אינטרס לחכות עד שידוגו את הפראייר.

  • ימימה  On יולי 20, 2011 at 7:41 am

    אורן, זה רעיון מצוין. אבל איך יודעים אם הדירה ריקה? (חוץ מזה, זו צריכה להיות העלאה משמעותית!) אני באמת שואלת…

    וניר – מסכימה איתך בעניין התחבורה הציבורית.

  • אורן  On יולי 20, 2011 at 9:33 am

    אנא ערף איך יודעים…
    איך יודעים שדירה היא למגורים ולא עסק (שמשלם ארנונה שונה)? אולי כל מי שמחזיק יותר מדירה אחת (רישום בטאבו) צריך להמציא חוזה שכירות חתום אחרת ברירת המחדל היא ארנונה גבוהה?
    תמיד יש פיתרון ביורוקרטי מעיק שמגלגל את האחריות לאזרח, כמו בתאומי מס. במקרה הזה זה לפחות מוצדק.
    כנ"ל לדירות שרשומות על שם תושבי חוץ (אם כי אני לא בטוח כמה זה יזיז להם. אם הם כבר השקיעו בדירת רפאים, מה זה עוד כמה אלפי שקלים לארנונה).

    • Gertrude  On מאי 16, 2017 at 4:02 am

      You made me think of my friend and I meeting on a Sunday at Mickey D's, discussing the way it is, discussing your latest session of ZekareTdln. How poignant.He and I are gonna go back to that restaurant too. Thank you Martin for all you bring forth in me.

  • נעמה  On יולי 20, 2011 at 5:07 pm

    ככל הידוע לי על דירות ריקות בתל אביב משלמים ארנונה מופחתת. כך זה היה לפחות לפני כעשור.

  • אלמואדּיבּ  On יולי 21, 2011 at 10:45 am

    רק כמה הערות:

    1.
    הרעיון להטיל מס על דירות ריקות בלתי ישים.

    הרי מה יקרה, יהיה צורך להציג חוזה השכרה? יתפתח "שוק" של שוכרים פיקטיביים. כמו עם המרצים באונ' באר שבע, שחייבים לגור בנגב. אני יודע על לא מעט ששוכרים חדר ומעבירים את הכתובת כדי להמשיך להרצות, למרות שהם גרים במרכז.
    מה, נבדוק חשבונות חשמל ומיים? מי שיש לו כסף לקנות דירה ולהותיר אותה ריקה, יהיה לו גם כסף לשלם למישהו שיבוא, יפתח את הברז ליום-יומיים, ויגיע למכסת הצריכה הנדרשת.

    קל להגיד, קשה לאכוף.

    ולא פחות מכך, מדובר בפגיעה בזכותו הקניינית של אדם. אם אדם רוצה להשקיע את כספו ברכישת דירה ריקה, האם באמת המדינה יכולה להתערב בכך?

    2.
    יש פחות מדי בניה של דירות חדשות. זה הכל, כרגיל, היצע וביקוש. כשיש אנשים שמוכנים לשלם מיליון וחצי לדירה – אז ישלמו.

    3.
    איך אף אחד לא מקשר את הקפאת הבניה בשנים האחרונות לעליית המחירים?

    למי שלא יודע, חוקי ההיצע והביקוש פועלים גם בירושלים, גם בגוש עציון וגם בשומרון. בירושלים, דה פאקטו, לא בונים דירות כבר זמן רב. תוכנית ספאדיה הוקפאה, בניה בשכונות שמעבר לקו הירוק מוקפאת, ובעורף האורבני – ישובי יו"ש שאינם מרוחקים, אנשים לא יכולים לשכור אפילו קרוואן. גם כאן, היעדר ההיצע גורם ללחץ שמעלה מחירים.

    4.
    ישראל קטנה. יאללה, הגיע הזמן להתחיל להקים איים מלאכותיים ממערב להרצליה.

  • אורן  On יולי 21, 2011 at 12:25 pm

    אלמואדיב (הוסף דגש במקרה הצורך) –

    1. אולי האכיפה קשה (לא נורא) ואולי גם תתפתח תעשיית זיוף מסויימת (כנראה) ובכל זאת זה צעד אפשרי שיוריד את המחירים.
    2. אני לחלוטין לא רואה במדרגות ארנונה פגיעה בזכויות הקניין. אנשים משלמים ארנונה לפי השכונה בה הם מתגוררים. הארנונה לעסקים שונה מהארנונה לבתי מגורים וכו'.
    תרצה, תתייחס לדירה נוספת כעסק (כמו שחייבים עליה מס שבח והטלים נוספים בשעת הקניה).
    3. גם אותי זה מאוד מפליא שאין התייחסות להקפאת הבניה. ובכלל, תאר לך מה יקרה כשיהיה פינוי מאסיבי ולא משהו נקודתי כמו גוש קטיף.

  • michalcbt  On יולי 26, 2011 at 9:04 am

    נורא מאכזב מה שאת כותבת.
    אני גרה בפריפריה, יש לי ילדה ועוד מעט תהיה עוד אחת. אני עובדת במקצוע שנחשב "נדרש", הרזומה שלי מרשים, אבל המשכורות מאוד נמוכות (בשכונה של הרופאים, יו נואו).
    אני כבר שנה מובטלת כי לא שווה לי לצאת מהבית, הדלק + הפעוטון עולים יותר מהמשכורת שמוצעת לי.
    היתי יותר משמחה לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל אין. כלומר יש, אם היתי נוסעת למקום עבודה בשלושה אוטובוסים שאחד מהם מגיע 3-4 פעמים ביום והאחרים אחת לשעה.
    אין מה לדבר על רכבת, אין באזור שלי רכבת נגישה. או בעצם היתי יכולה להגיע לרכבת באוטו (זה רק חצי שעה נסיעה ממני) ואז להמשיך ממנה בעוד כמה אוטובוסים, אבל אין אף מקום עבודה שיתן לי משרה עם כל כך מעט שעות שאספיק לעשות את כל הנסיעה הזאת וגם לעבוד קצת בזמן שהילדה בפעוטון.

    חברים שלי שגרו במרחק הליכה מהרכבת, הוציאו כל כך הרבה כספים על תחבורה (דלק וציבורית) שבסופו של דבר חזרו לתל אביב, כי היה להם זול יותר לשלם הון עתק על שכ"ד מאשר לשלם שכ"ד+תחבורה. המגורים במרכז גם קירבו אותם למשפחה והם הוציאו פחות על ביביסיטרים למיניהם.

    כל עוד אין עבודה בפריפריה
    כל עוד אין תחבורה ציבורית נורמלית (אולי מר"ג לת"א יש, אבל מר"ג לחולון? להרצליה? הרי לא כולם עובדים או גרים בת"א, גם במרכז)
    וכל עוד מחירי הנדל"ן בפריפריה הולכים וגדלים מרגע לרגע (רוצה בית בבניה קלה 60 מ"ר על שטח של 300 מ"ר במליון ש"ח? כן, בישוב שלי שבו אין תחבורה)
    אז המחאה הזאת יותר ממוצדקת
    ואני מניחה שבדרך לכאן לראות את הבית של השכנים שלי שהצעתי לך עכשיו, תוכלי לראות עוד די הרבה ערי-אוהלים, כי המחאה לא קשורה בכלל לת"א.

  • דירות ברמת גן  On אוגוסט 23, 2011 at 2:42 pm

    אני ספציפית מאד אוהב את רמת גן….
    אבל כמו שאמרת היא דיי יקרה…
    לאחרונה גם אני ראיתי המון דירות עם שלטים מתחלפים…. אני אבדוק מה שורה שם…

  • תרבות ישראלית  On ספטמבר 21, 2011 at 9:28 am

    אני מאמינה בכך שהכול תלוי בנו.. אם אנו לא נעשה אף אחד לא יעשה זאת בשבילינו.. אם באריאל תושבים רצו תרבות- אספו כסף, הפעילו כוחות ומוחות- והיכל התרבות נפתח.. אז קצת אופטימיות..

להשאיר תגובה

